In competitii, jocul de sah se desfasoara intr-o limita de timp. Aceasta limita de timp este stabilita in mod egal pentru fiecare jucator.
Sunt doar doua situatii posibile.
Jucatorul respecta limita de timp pentru finalizarea partidei sau pierde partida prin depasirea timpului de gandire.
Criza de timp se instaleaza daca nepriceputul jucator are mai multe mutari de analizat, variante dintre care nu se poate decide ce mutare sa aleaga si i-a mai ramas prea putin timp de gandire.
Presiunea psihologica creste, la fel si tensiunea.
Stresat ca timpul trece si nu se poate decide ce sa mute neexperimentatul jucator “vede“ in ultimul moment o mutare la care inca nu s-a gandit si nu i-a calculat consecintele.
Ca sa nu piarda prin depasirea timpului de gandire, alege acea mutare pentru care nu a analizat nimic.
Efectueaza mutarea si se constata imediat ca a fost o gafa pe care adversarul o sanctioneaza drastic.
Astfel se pierde partida.
Asa si cu alegatorii nemultumiti.
Indecisi sa aleaga raul cel mai mic dintre certitudinile cunoscute se decid sa aleaga o eticheta politica noua pe care nu o cunosc mai deloc.
Inevitabil vor lua plasa.
Dar asta vor afla abia dupa alegeri.
Atunci va fi prea tarziu pentru a mai evita consecintele gafei comise prin alegerea iluziei necunoscutului strain.
Autor: Ioan Ghise
Sursa: Ioan Ghise Blog
Adauga comentariu