C O N T R A P R O P A G A N D Ă

AFP: Viktor Ianukovici reintroduce cenzura în presa din Ucraina

Jurnalişti şi specialişti atrag atenţia că preşedintele ucrainean Viktor Ianukovici, ales  în februarie, pare să fi introdus din nou cenzura la postul de televiziune, revenind la metodele folosite dinainte de  “revoluţia portocalie” din 2004, relatează AFP.

Redactorul-şef al revistei Telekritika, Natalia Ligaciova, care analizează evoluţia pieţei media, atrage atenţia că există semne de cenzură impusă de autorităţile de la Kiev. “Acoperirea (subiectelor) duce lipsă de echilibru… Trebuie spuse lucruri bune la adresa puterii sau nu trebuie spus nimic“, a precizat ea.

Un semn îngrijorător este faptul că principalele posturi naţionale tind să aleagă unghiuri de abordare şi secvenţe similare pentru buletinele lor de ştiri. “Acest lucru înseamnă că totul este coordonat dintr-un singur centru”, subliniază Ligaciova.

Ne îndreptăm spre o democraţie condusă în stil rusesc“, mai spune Ligaciova.

La rândul său, organizaţia neguvernamentală internaţională Reporters sans frontieres (RSF) este îngrijorată de aceste aspecte. O misiune a RSF urmează să ajungă în iulie în Ucraina ca urmare a creşterii numărului plângerilor din partea jurnaliştilor, care solicită ajutor.

Este un contrast sesizabil în privinţa informaţiilor pe care le primeam din Ucraina înaintea alegerii lui Viktor Ianukovici“, a afirmat responsabilul RSF pentru spaţiul fostei Uniuni Sovietice, Elsa Vidal.

În 2004 televiziunile primeau indicaţii scrise

Înainte de alegerile din 2004, în perioada în care Viktor Ianukovici era prim ministru, s-au înregistrat o serie de intervenţii în presă, iar posturile de televiziune primeau indicaţii scrise privind modalitatea abordării subiectelor.

În preajma alegerilor din 2004, autorităţile încearcau să-l promoveze pe Ianukovici, candidatul prorus, şi să-l denigreze pe adversarul său prooccidental Viktor Iuşcenko, atitudine care a generat o revoltă în televiziuni, ceea ce a contribuit în mare parte la succesul acestei contestări.

În aceste condiţii, Ucraina a asistat în 2004 la o revoltă prodemocratică, denumită “revoluţia portocalie”, pe fondul căreia a ajuns la putere opozantul Viktor Iuşcenko.

După victoria lui Ianukovici, la alegerile din februarie 2010, criticile presei nu au întârziat să apară.

În mai, două posturi de televiziune, 1+1 şi STB, au denunţat tentative de cenzură.

În 2010 “persoane de încredere” manipulează nuanţat

Ulterior, imediat după momentul în care preşedintelui Ianukovici i-a căzut o coroană de flori în cap, un oficial din cadrul preşedinţiei a cerut jurnaliştilor să nu difuzeze înregistrarea video.

Zeci de jurnalişti ucraineni au purtat în această lună tricouri inscripţionate cu mesajul “Opriţi cenzura!” în cadrul unei conferinţe de presă a preşedintelui şi un marş împotriva cenzurii a fost organizat la Kiev.

Un  colaborator al postului naţional de televiziune Inter, al cărui proprietar a fost numit în martie şef al serviciilor speciale, a afirmat: “La noi nu se poate pune puterea într-o lumină negativă“.

Potrivit jurnaliştilor, manipularea nu se mai face direct, precum în 2004, ci nuanţat, prin indicaţii transmise unor “persoane de încredere”

Nu difuzăm punctul de vedere al opoziţiei decât dacă este în favoarea puterii” spre exemplu, ridiculizându-i pe opozanţi, precizează un redactor al televiziunii de stat UT-1, sub protecţia anonimatului.

Jurnaliştii ucraineni, care se tem că îşi vor pierde locul de muncă într-o ţară aflată în criză, practică astfel autocenzura.

MIhaela Stoica

sursa: adevarul.ro

Related Posts

Let us talk about
Name and Mail are required
Join the discuss